Veel gestelde vragen

We kunnen ons voorstellen dat je praktische vragen hebt.
Hopelijk zit die van jou ertussen, zo niet… gebruik dan onderaan het formulier om jouw vraag te stellen.

Kerkdienst

Hoe laat begint de kerkdienst?

Elke zondagochtend om 10:00 uur.

Waar is de kerkdienst?

Elke zondagmorgen in de Kapelkerk.
Kapelsteeg 3 | Hoek Laat – Alkmaar.

Hoe lang duurt een dienst?

Onze diensten duren ongeveer anderhalf uur.

Wie betaalt dat allemaal?

Jij als bezoeker hoeft niets te betalen. Er zijn wel twee collectes tijdens de viering, maar daar hoef je niks in te doen. Het mag natuurlijk wel.
Natuurlijk is er veel geld nodig om de kerk en de diensten te financieren. Dit wordt allemaal opgebracht door onze gemeenteleden.

Mag ik zomaar een dienst bijwonen of moet ik lid zijn?

Je bent altijd van harte welkom om een dienst bij te wonen. Je hoeft geen lid te zijn. Lid (of gastlid) worden kan altijd nog.

Hoe gaat het met zingen tijdens de kerkdienst?

Iedereen kan en mag meezingen.
Alle teksten worden op schermen getoond en er is begeleiding van het orgel of van onze band.

Moet ik speciale of nette kleren aan?

Mag, maar hoeft niet.
Voel je vrij om die kleren aan te doen waarin jij je feestelijk of goed voelt.

Kinderen

Is de dienst geschikt voor kinderen?

Ja hoor. Bovendien is er tijdens de dienst een speciale kinderpreek waar de kinderen van groep 1 tot 3, 4 tot 6 of allemaal heen mogen gaan. Na de preek komen ze weer terug in de kerk.

Vinden jullie kinderen tijdens de dienst storend?

Zeker niet. De kinderen horen er bij en zijn altijd welkom tijdens de diensten.

Kinderpreek

Hiervoor gaan de kinderen (van groep 1 tot 3, 4 tot 6 of alle groepen) naar een ruimte tegenover de kerk om op hun niveau te praten en te knutselen.

Is er een crèche?

Voor de allerkleinsten is er een crèche. Deze bevindt zich in de Kapelkerk.

Praktisch

Kun je parkeren bij de Kapelkerk?

Met de fiets altijd.
Met de auto is het even zoeken omdat Alkmaar een oude, autoluwe binnenstad heeft. Parkeergarage ‘De Schelphoek’ is dichtbij. Vandaaruit is het simpelweg 4 min. de Laat inlopen naar de Kapelkerk.

Zie ook:

Moet ik speciale of nette kleren aan?

Mag, maar hoeft niet.
Voel je vrij om die kleren aan te doen waarin jij je feestelijk of goed voelt.

Door de week

Zijn er door de week ook activiteiten?

De meeste activiteiten vinden door de week plaats in o.a. de kleine kringen waaruit onze gemeenschap is opgebouwd. Er zijn ook vergaderingen en kinderclubs.

Wat zijn 'Kringen'?

De gemeente is verdeeld in kleinere groepen van ongeveer 12 personen per groep. Deze komen (vaak 1x in de 2 weken) samen op een door hun zelf afgesproken datum en tijd.

Kan ik aan een kring meedoen?

Jazeker, dat zouden we zelfs heel leuk vinden. Een kring is een groep van ca. twaalf gemeenteleden die om de week bij elkaar komen om samen over een onderwerp uit de bijbel te praten of  over een actueel thema. Soms is er een activiteit. Wil je meedoen? Informeer even naar de mogelijkheden via kringen@kapelkerk.nl

Hoe kom ik meer te weten over een cursus?

Op deze pagina is hierover veel meer te vinden.
Vraag gerust aan één van de gemeenteleden in de kerk of vraag naar Evelyne Beentjes of Emmy Holsappel.

Wat zijn de bijeenkomsten van 'Mozaïek' ?

Deze Mozaïek bijeenkomsten zijn bedoeld voor mensen die niet zo snel naar een bestaande kerk zouden gaan, maar die wel open staan voor geloofsvragen en op zoek zijn naar verdieping en bezinning. Elke 2 weken komen we op zondagmiddag bij elkaar in buurtcentrum Overdie.

Vraag stellen

FAQ vraag stellen formulier